Κυριακή 9 Δεκεμβρίου 2012

Για την Ελένη, Ιλιάδα Γ 121 - 244


Με αφορμή την εμφάνιση της Ελένης στη Γ ραψωδία της Ιλιάδας, που είδαμε στα τελευταία μαθήματα, ας προσπαθήσουμε να γνωρίσουμε καλύτερα  την ηρωίδα.
Για το σκοπό αυτό, μελετήστε τα Παράλληλα Κείμενα «Περί Ελένης» (από το λογισμικό Ομηρικά Έπη, Ομηρική Τροία–Το στρατόπεδο των Αχαιών)
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/document/file.php/DSGYM-A115/HTML/troia/main.html
Τι παρατηρείτε; Είναι ενιαία η εικόνα της Ελένης, όπως απορρέει από τα κείμενα; Να καταγράψετε τις όψεις της Ωραίας Ελένης, τα χαρακτηριστικά της ανά περίπτωση και τα κείμενα από τα οποία προέρχονται. Για να κρατήσετε σημειώσεις θα σας βοηθήσει ο πίνακας εδώ:
Στη συνέχεια, εργαζόμενοι στις ομάδες σας, να συνοψίσετε σε ένα κείμενο τα στοιχεία που συγκεντρώσατε, συνδυάζοντάς τα και με όσα διαβάσαμε στον Όμηρο (Γ 121-244). Τις εργασίες σας μπορείτε να τις υποβάλετε ως σχόλια στην παρούσα ανάρτηση.
Όμως η μορφή της Ελένης ενέπνευσε και συνεχίζει να εμπνέει και ζωγράφους, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Ας δούμε μερικές εικαστικές αναπαραστάσεις της και ας προσπαθήσουμε να ανακαλύψουμε την δική μας Ελένη. 

Αφού παρατηρήσετε προσεκτικά τις εικόνες, να αναρτήσετε τα σχόλια σας για αυτές: ποια, κατά τη γνώμη σας, βρίσκεται πιο κοντά στην ομηρική Ελένη, ποια βρίσκεται πιο κοντά στην εικόνα που έχετε εσείς για την Ελένη;

17 σχόλια:

  1. Ο Ευριπίδης στα έργα του χαρακτηρίζει την Ελένη άπιστη,σκύλα,άτιμη,ένοχη,ως αιτία του κακού και κακούργα.Όμως ο Ευριπίδης αναφέρει και την εκθαμβωτική ομορφιά της.Οι λυρικοί ποιητές, Σαπφώ και Αλκαίος, χαρακτηρίζουν την Ελένη ως άπιστη αλλά και όμορφη και παράφορα ερωτευμένη με τον Πάρη.Ο Όμηρος παρουσιάζει την Ελένη ως μετανοημένη,ένοχη και λυπημένη.Βγάζουμε το συμπέρασμα οτι η Ελένη αλλάζη πολλά πρόσωπα ανάλογα με τον ποιητή.
    Β1 Α.Κ , Β.Γ ,Μ.Σ ,Κ.Π

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο Ευριπίδης στα έργα του,παρουσιάζει την Ελένη εκθαμβωτικά όμορφη, αλλά την παρουσιάζει ως αιτία του κακού.Την θεωρεί άπιστη, διότι παράτησε τον άντρα της για τον Πάρι.Επίσης προκαλεί την καταστροφή, είναι σκύλα,κακούργα και φριχτή,ενώ οι λυρικοί ποιητές παρουσιάζουν την Ελένη παράφορα ερωτευμένη με τον Πάρι και ο Όμηρος την παρουσιάζει μετανιωμένη για το κακό που προκάλεσε (αυτοαποκαλείται σκύλα).
    Γ.Α. Β.Α. Χ.Σ. Ε.Ψ. Β1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο Ευριπίδης στα έργα του χαρακτηρίζει την Ελένη με πολλά αρνητικά χαρακτηριστικά και με πολύ λίγα θετικά. Ενα θετικό χαρακτηριστικό που εμφανίζεται συνεχώς στα έργα του είναι η εκθαμβωτική ομορφιά της. Από την άλλη, την χαρακτηρίζει συνεχώς ένοχη, άπιστη, προδότρα, φρικτή, κακούργα, αιτία του κακού και συνεχώς λέει απαξιωτικά λόγια για αυτήν. Οι λυρικοί ποιητές, η Σαπφώ τονίζει πόσο ωράια γυναίκα είναι, αλλά λέει πως είναι άπιστη. Ο Αλκαίος την παρουσιάζει άπιστη λέγοντας πως ερωτεύτηκε παράφορα τον Παρη. Στον Όμηρο παρουσιάζεται η Ελένη ως ντροπιασμένη, νιώθει ένοχη για τον πόλεμο και μετανιωμένη. Γενικά η Ελένη έχει πολλά διαφορετικά πρόσωπα μέσα στο μύθο.
    Α.Μ. Α.Κ. Α.Δ. Ν.Δ. Β1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο Ευριπίδης στα έργα του παρουσιάζει την Ελένη ως ένοχη, ότι είναι η αιτία του κακού, πάνω της συγκεντρώνεται η οργή του λαού και δεν έχει τιμή. Επίσης είναι άπιστη, άξια για προσβολή, κακούργα, φριχτή που εξαιτίας της ρημάχτηκε η πόλη. Ακόμη επισημαίνει την εκθαμβωτική ομορφιά της. Από την άλλη οι λυρικοί ποιητές την παρουσιάζουν άπιστη, παράφορα ερωτευμένη με τον Πάρη, αλλά και πολύ όμορφη. Αντιθέτως ο Όμηρος παρουσιάζει την Ελένη ως μετανιωμένη, η οποία αυτοκατηγορείται και νοσταλγεί την παλιά της ζωή.
    Β.Κ. Σ.Α. Μ.Π. Ρ.Α. Β1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ο Ευριπίδης παρουσιάζει την Ελένη ως αιτία του πολέμου, καθώς επίσης άπιστη, πανούργα, ολέθρια και σκύλα.Η Σαπφώ θεωρεί την ομορφιά της Ελένης ως μέτρο σύγκρισης, αλλά δεν παύει να πιστεύει ότι είναι μια άπιστη γυναίκα.Σε αντίθεση ο Αλκαίος θεωρεί την Ελένη αθώα και πιστεύει πως ο Πάρις την παρέσυρε. Ο 'Ομηρος από την άλλη μεριά παρουσιάζει την Ελένη μετανοημένη, να νοσταλγεί το παλιό της σπίτι και τον πρώτο της άνδρα.
    Β3, Ν.Κ., Ε.Κ., Π.Κ., Κ.Μ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Η Ελένη έχει διαφορετικά πρόσωπα στη λογοτεχνία. Ο Ευρυπίδης τονίζει μέα από τα κείμενά του την ακαταμάχητη ομορφιά της, αλλά δε διστάζει να τη χαρακτηρίσει <>, <> προς το σύζυγό της, <> και <>. Η Σαπφώ, λυρική ποιήτρια, τονίζει όπως και ο Ευριπίδης, την ακαταμάχητη ομορφιά της, ως μέτρο σύγκρισης. Από την άλλη τη χαρακτηρίζει <>, ενώ ο Αλκαίος την παρουσιάζει ως ερωτευμένη παράφορα με τον Πάρη. Ο Όμηρος, μεσα από τη Γ΄ραψωδία, έχει διαφορετική άποψη από τους προηγούμενους ποιητές. Είναι μία ταπεινωμένη γυναίκα, την οποία βασανίζει ο πόλεμος. Νοσταλγεί την οικογένειά της και την προηγούμενη της ζωή, δεν είναι ξιπασμένη, αλλά ευάλωτη.
    Β3,Μ.Μ.,Μ.Κ.,Α.Μ.,Ε.Λ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πιο κοντά στην ομηρική Ελένη, κατά την γνώμη μου είναι ο πίνακας του Ed. Poynter. Όταν έψαχνα να βρω ποια από αυτές αντιπροσωπεύει την Ελένη την Τροίας είχα στο μυαλό μου τον τίτλο "Της Ωραίας Ελένης". Κάτι άλλο είναι τα χρώματα που έχει χρησιμοποιήσει ο ζωγράφος, σε αυτό κυριαρχούν το κόκκινο, το καφέ και γενικότερα τα σκούρα χρώματα, όπως ακριβώς είχα στο μυαλό μου τα χρώματα για εκείνη την εποχή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ο Ευριπίδης στα κείμενα του χαρακτηρίζει την Ελένη με αρνητικά στοιχεία όπως, ένοχη, άπιστη, ανεπιθύμητη από τον λαό, άτιμη, άξια για προσβολή. Επίσης, είναι πανούργα και καταστροφική. Απ'την άλλη, οι λυρικοί ποιητές, η Σαπφώ και ο Αλκαίος, την χαρακτηρίζουν με θετικά στοιχεία, τονίζουν την ομορφιά της, η οποία είναι και μέτρο σύγκρισης για τις θνητές. Ο Αλκαίος αναφέρει πως η Ελένη ερωτεύτηκε παράφορα τον Πάρη. Ο Όμηρος την παρουσιάζει ως μετανιωμένη, να νιώθει τύψεις και να ξέρει τι κακό έχει προκαλέσει.

    Β'3, Δ.Κ, Μ.Κ, Ι.Κ, Ι.Σ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Κατά την γνώμη μου η εικόνα που βρίσκετε κοντά στην ομηρική Ελένη είναι η εικόνα του Ed. Poynter,Η Ελένη της Τροίας,1881 διότι σε αυτήν την εικόνα η Ελένη είναι πιό ώριμη και ενώ έξω γίνεται πόλεμος , το πρόσωπο της φαίνεται μετανιωμένο και κάπως θλιμένο που προκάλεσε αυτο το κακό .. αντίθετα η εικόνα που βρίσκεται πιο κοντά στην εικόνα που έχω εγώ για την Ελένη είναι η εικόνα του H. Mertens Η Ελένη της Τρόιας , 21ος αι. και πιστεύω πως η Ελένη είναι κάπως έτσι γιατί ο Ευριπίδης στα κείμενα του χαρακτηρίζει την Ελένη πανούργα και καταστροφικη και αυτο φαίνεται στο πρόσωπο της .. επίσης όπως τονίζει η Σαπφώ και ο Αλκαίος η Ελένη φαίνεται όμορφη.

    Ψ.Ε Β'1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ο Ευριπίδης στα έργα του, παρουσιάζει την Ελένη ως ένοχη για την καταστροφή που είχε προκαλέσει. Επίσης, την χαρακτηρίζει άτιμη και άπιστη διότι πρόδωσε τον σύζυγό της. Επιπλέον, την αποκαλεί σκύλα και κακούργα γιατί είναι η αιτία της δυστυχίας που επικρατεί στην Τροία. Φυσικά, ο Ευριπίδης δεν παρέλειψε να αναφέρει την εκθαμβωτική ομορφιά και τα γλυκά της μάτια. Οι λυρικοί ποιητές Σαπφώ και Αλκαίος, υποστηρίζουν ότι η Ελένη είναι η πιο όμορφη απ'όλες τις θνητές και είναι παράφορα ερωτευμένη με τον Πάρη. Ο Όμηρος, δεν δεν θεωρεί την Ελένη ένοχη, καθώς δεν είχε ποτέ σκοπό να ξεκινήσει πόλεμος για χάρη της. Επίσης, ο Όμηρος αναγνωρίζει την απίστευτη ομορφιά της.

    Β1 Δ.Β, Π.Μ, Ν.Κ, Ε.Α, Α.Μ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Κατά την γνώμη μου, ο Ed. Poynter, είναι αυτός που έχει καταφέρει να διατυπώσει καλύτερα τον χαρακτήρα και τα συναισθήματα της ομηρικής Ελένης, μέσα από τον πίνακά του. Στον πίνακα αυτό, η Ελένη φαίνεται να είναι χαμένη στις σκέψεις της. Νιώθει υπεύθυνη για το χάος και την θλίψη που κυριεύουν την Τροία και είναι φανερό ότι είναι γεμάτη τύψεις. Έτσι ακριβώς μας παρουσιάζει την ωραία Ελένη και ο Όμηρος, στην Ιλιάδα...

    Β1 Δανάη Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κατά την γνώμη μου, ο D.J ROSSETI,είναι αυτός που παρουσιάζει τα έργα του κοντά στα λόγια του Ομήρου.Στη εικόνα αυτή παρουσιάζει ένα πλήθος πίσω από την Ελένη να μιλάνε γεια εκείνην,αυτή η εικόνα μπορεί να καταφέρει κατά τη γνώμη μου πως την αποκαλούν αιτία του πολέμου.Επίσης χαρακτηρίζω την Ελένη μέσα από τα κείμενα του Ευριπίδη περισσότερο με αρνητικά επίθετα όπως.Την θεωρό κακία άπιστη ,αμετανόητοι αλλά δεν ξεχνάω και τα θετικά της.Θεωρό ότι έχει εκθαμόβτικη ομορφιά και υπέροχα μάτια.Πάρης Μ. Β1

      Διαγραφή
  12. θα έλεγα ότι στην ομηρική Ελένη πιο κοντά βρίσκεται ο πίνακάς του G MOREAU γιατί έχει βάλει ωραία χρώματα και την απεικονίζει με πιο βαθύ βλέμμα.Την εικόνα που είχα για την Ελένη κατάφερε να την διατύπωση ο EV.DE MORGAN γιατί έτσι την φανταζόμουν με ξανθά μαλλιά. Β1 Βαγγέλης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Η εικόνα η οποία πλησιάζει περισσότερο στην εικόνα της ομηρικής Ελένης είναι η ζωγραφιά του Ed.Pounter ,επειδή η Ελένη χαρακτηρίζεται από τον Όμηρο μετανιωμένη,λυπημένη και γυναίκα όπου δημιουργεί καταστροφές.Όπως φαίνεται και στην εικόνα αυτή περιέχονται όλα αυτά πού ανέφερα και πριν αλλά για εμένα μου αρέσει πιο πολύ η ζωγραφιά του D.Foletto η οποία δημιουργήθηκε τον 21οαι.
    επειδή σε μία και μόνο εικόνα απεικονίζονται σχεδόν όλα τα γεγονότα του Τροικού πολέμου αλλά και επειδή περιέχει πολύ ωραία χρώματα!
    Κυριάκος Β1.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Κατά τη γνώμη μου η εικόνα που πλησιάζει περισσότερο την Ομηρίκή Ελένη αλλά και την εικόνα της Ελένης που έχω εγώ,ειναι η ζωγραφιά του Ed. Poynter.Πίσω της απεικονίζεται ο πόλεμος και το πρόσωπο της Ελένης μας δίχνει πως είναι λυπημένη αλλά και ταυτοχρονα μετανιωμενη για τον Τρωικό πόλεμο!
    Αγγελική Β1.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Κατά την γνώμη μου η εικονα που βρίσκεται πιο κοντα στην Ομηρική Ελένη αλλα και στην εικονα που έχω εγώ για την Ελένη ειναι η ζωγραφία του Ed.Poynter.Γιατι απο πίσω της απεικονίζεται ο πόλεμος και στο πρόσωπο της βλέπουμε οτι ειναι λυπημένη και μετανιωμένη,όπως μας περιγράφει και ο Όμηρος.
    Βασιλεία Κ.Β1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Παρατηρώντας προσεκτικά τις εικόνες,πιστεύω ότι πιο κοντά στην ομηρική Ελένη βρίσκεται αυτή του Poynter.Η λυπημένη έκφραση του προσώπου της και το ύφος της που δείχνει ότι είναι γεμάτη τύψεις και ενοχές για τον πόλεμο εκφράζουν το συγκεκριμένο ζωγράφο. Ενώ αντίθετα εγώ, έχοντας φανταστεί την Ελένη γυναίκα με ακαταμάχητη ομορφιά, αλλά ταυτόχρονα άπιστη και πανούργα, θεωρώ πως αν είχα την ικανότητα να ζωγραφίζω, θα την παρουσίαζα σχεδόν σαν τον Morgan. Μ.Μ.Β3.

    ΑπάντησηΔιαγραφή